Undgå Disse Fælder Når du Laver Smoothies

Mange tænker på smoothies som en utroligt simpel måde, at lave sund og nærende mad på. Man fyrer bare nogle ingredienser i en blender, trykker på knappen, og venter til det hele er blendet sammen. Så hælder man smoothien i en kop, og nyder den lækre smag af sundhed og velvære.

Det er da også ret ligetil, at lave en smoothie. Der er dog en række fælder, som man let falder i, hvis man ikke passer på. Hvis man ikke tager højde for disse fælder, så risikerer man at ens smoothies enten bliver direkte usunde, eller i bedste fald bare ikke smager særligt godt. Smoothies er helt sikkert en god idé, og noget der kan bidrage til alle menneskers rutine. Du skal bare kende til fælderne, så du kan undgå dem.

Den første smoothie-fælde handler om, at ikke alle smoothies er lige sunde. Det kan godt være fristende at bruge en helt masse frugt og bær i sine smoothies, da de så smager virkeligt sødt og dejligt. Problemet er, at både bær og frugter indeholder rigtigt meget sukker. I de rette mængder er det selvfølgeligt sundt, at spise frugt og bær – men det kan hurtigt blive for meget. Sukker i for store mængder er stadig usundt, også selvom det kommer fra frugt. Du bør derfor skære lidt ned på mængden af de søde frugter og bær, og tilsætte nogle flere grøntsager. Grøntsager er nemlig rigtigt sunde, uden at have et særligt stort indhold af sukker og andre kulhydrater.

Du bør dog også passe på med, at bruge for mange grøntsager. Det er nemlig den anden fælde: en ubalance imellem smag og sundhed. Mange fristes til at skære frugt helt væk fra deres smoothies, fordi de er bange for det sukker, som frugten indeholder. De blender altså udelukkende spinat, brocolli og lignende sammen til en ultra-sund smoothie. Sådan en smoothie er ganske vist sund, men den smager sandsynligvis ikke særligt godt. Det er problematisk, fordi du sandsynligvis vil have mindre lyst til at drikke smoothies, hvis de smager forfærdeligt. Det betyder at du langsomt, men sikkert, vil begynde at springe dine smoothies over, og erstatte dem med mere velsmagende mad. Du risikerer altså, at din sunde vane pludseligt er erstattet af fastfood.

Tingene skal altså være i balance. Der skal ikke være for meget frugt i dine smoothies, da de så ender med at indeholde for meget sukker. Omvendt skal du dog heller ikke være så bange for de velsmagende frugter, at du helt dropper dem. De bedste smoothies indeholder både frugt, bær og grøntsager.